雨傘

  • 素材 / Material(s): 映像インスタレーション / Video Installation
  • サイズ / Size: 5minutes

「雨傘」は交換留学先ウィーンで一週間に渡り撮影した膨大なデータをコラージュ的に編集した映像作品である。 撮影は庭園や動物園等の「自然を模した施設」、そして対照的に工業地帯、発電所やネオンサイン等の「人工的」サイトが選択され、編集によって両者のイメージが混ぜ合わせることで、ステレオタイプな「自然」像の枠に収まらない、人間による搾取と改変が含まれたエコロジーの多視点的総体が描かれる。 挿入された音声は撮影時に絶え間なく録音した一週間分の環境音を約2000倍に加速した音声であり、日常的な環境音は圧縮され断続的なノイズの中に埋没する。 本作品は長期間にわたって記録された一連の瞬間を、テクノロジーを通して凝縮する行為によって、人間の感覚的、刹那的な知覚のスケールを超越し、人間を内包しながらも、時間的に広範すぎるが故に認識することのできない環境の姿に肉薄することを試みる。

"Umbrella" is a video work created by collaging extensive data collected over a week during an exchange program in Vienna. The footage includes both "nature-mimicking" sites, such as gardens and zoos, and "artificial" environments, such as industrial zones, power plants, and neon signs. By blending these contrasting images through editing, the work presents an ecological perspective that transcends conventional notions of "nature," incorporating themes of human exploitation and alteration. The accompanying audio features ambient sounds recorded continuously over the week, accelerated approximately 2000 times, resulting in the compression of everyday sounds into intermittent noise. The piece aims to transcend the scale of human sensory and momentary perception by condensing a series of moments through technology, attempting to approach an understanding of the environment that, while inclusive of humanity, remains beyond our perceptual grasp due to its vast temporal expanse.

黒澤 匠 - profile image

黒澤 匠

KUROSAWA TAKUMI

2002年、京都生まれ。2024年にウィーン美術アカデミーに交換留学。 緑豊かな環境に育ち経験した、直感的に認識される「自然」と、科学的に定義される「自然」の乖離に関心を持ち、その認識のずれを克服するための「認識を再構築する機械」をコンセプトに作品を制作。絵画やインスタレーションを通じ、鑑賞者の認識を遅延させ、迂回させることで、気候変動に直面する人類のための、新たな知覚のあり方を模索する。

Takumi Kurosawa, born in Kyoto in 2002, participated in an exchange program at the Academy of Fine Arts Vienna in 2024. Growing up in a verdant environment, he developed a profound interest in the gap between the "nature" we perceive intuitively and the "nature" defined by science. His work revolves around the concept of a "machine for reconstructing perception," aiming to bridge this divide. Primarily through his paintings and installations, he seeks to delay and redirect the viewer's perception, exploring new ways of understanding reality as humanity faces the challenges of climate change.