貴方を迎えに

  • 素材 / Material(s): 木曽檜 漆 / hinoki cypress, Japanese lacquer(urushi)
  • サイズ / Size: H21×W26×D6㎝

日本人はなぜ鶴を折り、それを人に贈るのでしょうか。 私は折り紙は呪術的な側面を持ち合わせているからだと考えています。 紙を折るというシンプルな行為ですが、紙=神、折る=祈る、という暗喩もあるのかもしれません。私はそのようにして出来上がるシンプルな形に、なぜかそれ以上のとてつもない力強さや魅力、意味を感じ、仏像に使われる素材と技法を用いて木彫で表現しています。 平和や自由への祈りの裏には、それが達成できていない現実、または過去があります。人間のこうなりたかった、してあげたかった、など思いやりに満ちているけれども達成できなかった後悔や不甲斐なさの裏返しのようだと捉えています。 鶴であれば平和や自由などの願いが込められていますが、きっと他のモチーフにも様々な願いと共に在るはずです。 誰かに対する優しくて、少し苦しくて、やり場のない想いを、折り紙の動物たちが祈りへと昇華してくれるのです。

"Why do Japanese people fold cranes and present them to others? I believe that this is due to the magical aspect of origami. This simple act of folding paper may also symbolize the notion that paper represents the divine and folding equates to prayer. I perceive a profound strength, charm, and significance in the shapes formed through this process, which I express in wood carvings using materials and techniques typically reserved for Buddhist statues. The prayers for peace and freedom associated with these cranes are rooted in a reality where such ideals have not yet been realized. This reflects a deep sense of regret and disappointment when individuals, filled with compassion, strive to help others but find themselves unable to do so. While a crane embodies wishes for peace and freedom, other origami motifs likely hold diverse aspirations as well. Origami animals transform kind, slightly painful, and unfocused feelings toward others into heartfelt prayers."

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白谷琢磨

SHIRATANI TAKUMA

1994年佐賀県生まれ。2019年東京藝術大学美術学部彫刻科卒業。21年同大学大学院美術研究科彫刻専攻修了。折り紙を模した木彫は、シンプルな構造の中に彫刻性を見出すとともに、檜や漆、岩絵の具といった時代の風雪に耐えうる素材で制作することで、未来へと続く祈りに昇華させようとしている。2019年AAC最優秀賞、2024年Brillia Art Award入選、2024年《ブレイク前夜》に出演。

Born in Saga Prefecture in 1994, he graduated from the Faculty of Sculpture at Tokyo University of the Arts, Faculty of Fine Arts, in 2019, and completed his Master’s in the Faculty of Sculpture at the university's Graduate School of Fine Arts in 2021. His wood carvings, inspired by origami, emphasize sculptural qualities in their simple structure. Using materials like cypress, lacquer, and mineral pigments, which can withstand the ravages of time, he aims to transform these works into enduring prayers for the future. He received the AAC Grand Prize in 2019, was selected for the Brillia Art Award in 2024, and will be featured in "The Eve of the Break" in 2024.