下品な豆皿
- 素材 / Material(s): 陶器、紙にデジタル出力 / Ceramics, paper and digital output
- サイズ / Size: 陶器:H8cm×W8cm×D8cm目安
人間は本能を持ちながらも、社会の規範に従って生きている。学生時代から服装や髪型が制約され、就職活動では黒いスーツ、また良い大学を卒業し、安定した職業に就き、30代で結婚し子どもを持つことが「成功」とされる。しかし、人間は本来、多様な性格や背景を持ち、社会の規範と本能の間に矛盾が生じることもある。 この作品はその矛盾を表現している。伝統的な豆皿が美しい模様や形を持つのに対し、この作品では下品な形や絵柄を取り入れている。豆皿を規範の象徴とし、私はこの「下品な豆皿」に食材を乗せ、優雅な環境で料理を楽しむ姿を撮影し、本の形にまとめた。 この作品は、社会の規範と人間の本能の矛盾を表現したパフォーマンスアートであり、平面作品でもある。これを通じて伝えたいことは二つある:見る人に本能に向き合う勇気を与えること。そして、芸術やデザインの決まりを破ることで新たなメッセージを生むことを示すことである。
Humans possess instincts but live according to societal norms. From student days, we are restricted in dress and hairstyle, and in job hunting, black suits are expected. Success is defined by graduating from a good university, securing a stable job, marrying, and having children by the age of 30. However, humans naturally have diverse personalities and backgrounds, leading to conflicts between societal norms and instinct. This work reflects that contradiction. While traditional small plates (mamezara) have beautiful patterns and shapes, this piece incorporates vulgar forms and designs. I placed food on this "vulgar plate," captured the scene in an elegant setting, and compiled it into a book. This performance and flat artwork expresses the conflict between societal norms and human instincts. Through this, I aim to encourage people to confront their instincts and show how breaking the rules of art and design can create new messages.
ウラン
URAN
1999 中国武漢生まれ 2022 日本へ留学 2024 東京藝術大学大学院に入学
1999 Born in Wuhan, China 2022 Came to Japan to study abroad 2024 Entered the Graduate School of Tokyo University of the Arts