イサワ・リミックス

  • 素材 / Material(s): 音楽 / Composition
  • サイズ / Size: 7minutes.

箏曲家鹿野竜靖氏から委嘱を受け「藝大の軌跡-過去と現在を繋ぐ音楽たち-」というテーマのもと、藝大の前身でもある東京音楽学校の初代校長伊澤修二(1851-1917)の詩を用いて作曲した。 伊澤は米国で学び日本の西洋音楽教育に尽力した人物である。時は明治、日本はなぜ自国の文化ではない芸術表現を学ぶ必要があったのだろうか。また伊澤はそうした教育活動に従事しながらも、忠君愛国の精神を重んじた教育・政治活動も行う人物でもあった。 米国で自由主義に基づく教育を受けた彼は、なぜそのような活動を行なっていたのか。 そして、私たちは何のために"今"も芸術を学び続けているのだろうか。 「イサワ・リミックス」はそうした問いを伊澤修二の詩、日本の楽器の箏、そして西洋式の合唱を通して、現代に再構築した作品だ。 芸術を通して、人々は繋がることができるのか。 あるいは、歴史は繰り返し続けるのか。 それとも……

"Commissioned by koto player Ryusei Shikano, this piece was composed around the theme ""The Path of Tokyo University of the Arts―Music Connecting the Past and the Present,"" drawing inspiration from a poem by Shuji Isawa (1851–1917), the inaugural principal of Tokyo Music School, the precursor to Tokyo University of the Arts. Isawa studied in the United States and significantly contributed to Western music education in Japan. During the Meiji period, what prompted Japan to seek artistic expressions outside its own cultural framework? In addition to his educational efforts, Isawa engaged in educational and political activities that emphasized loyalty to the emperor and patriotism. What motivated him to pursue such activities despite receiving a liberal education in the United States? And why do we continue to study art today? ""Isawa Remix"" reconstructs these inquiries in the present, weaving together Shuji Isawa's poetry, the Japanese koto, and Western-style choral elements. Can art serve as a bridge between people? Or does history simply repeat itself? Or perhaps..."

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内田 拓海

UCHIDA TAKUMI

東京藝術大学大学院美術研究科グローバルアートプラクティス専攻在学中。6歳の時、「自分は学校へは行かない!」と宣言し、小・中学校の9年間をホームスクーラーとして過ごす。通信制県立高校に進学後、一念発起。音楽経験がほぼゼロの状態からピアノと作曲の勉強を始め、2浪の末、東京藝術大学音楽学部作曲科へ進学。自身が不登校で過ごした経験から、鑑賞者にとっての〝居場所〟となれるアートの探求、創作活動を行っている。

Currently studying at the Graduate School of Fine Arts at Tokyo University of the Arts, majoring in Global Art Practice. At the age of 6 years, he declared, "I'm not going to school!" and spent nine years of elementary and junior high school as a homeschooler. After entering a correspondence high school, he made a bold decision: with minimal musical experience, he began studying piano and composition. After failing the entrance exam twice, he was accepted into the Department of Composition at the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts. Drawing from his diverse learning experiences outside traditional schooling, he is exploring and creating art that serves as a "place of belonging" for audiences.