OAKR

  • 素材 / Material(s): 木 / wood
  • サイズ / Size: 立体物 H140cm×W70cm×D120cm 映像 43 seconds

この作品は、アナログの訴えを表している。近年、世界中の国でデジタル化が進んでいる。便利な世の中になったとは思うものの、失ったものもあるのではないか。未来を感じる新しい電化製品が出たり、街に大きな電光掲示板が増えていき発展を感じる中で、やはり私は小さな雑貨屋のオルゴールにワクワクを感じる。ボタンを押せばなる作り込まれた電子音よりも、木が触れ合う音に興奮する。そんなアナログの魅力というのを作品を通して改めて伝えたいという狙いで、この作品を制作した。大きなハンドルのついたこの物体は、回すと歯車についたパーツが音を立てる単純な仕掛けである。歯車や穴の大きさによって音色は違い、それらが一気に回ることにより複雑な木のメロディが生まれる。回す人のリズム感によっても違った響き方になるだろう。大人でも子供でも、アナログに対するワクワクは存在するはずだ。そんな、内に秘めた心を揺さぶるような作品でありたい。

This work expresses the appeal of analog. In recent years, the world has become increasingly digitalized. While the world has become more convenient, I believe we have lost some things. While new electric appliances that remind us of the future have appeared and large electric billboards are increasing in towns, I am still excited by a music box in a small general store. I am more excited by the sound of wood touching wood than by the electronic sound produced by pressing a button. I created this work to convey the appeal of such analog sounds through my artwork. This object with a large handle is a simple device that makes a sound when turned. The sound changes depending on the size of the gears and holes, and when all the gears and holes are turned at once, a complex wooden melody is created. The sound also differs depending on the rhythm of the person who turns it. Whether you are an adult or a child, there is something exciting about the analog world. I hope this work will stir such an inner spirit.

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佐藤 航大

SATO KODAI

東京藝術大学デザイン科在籍。現在は学部2年。立体作品や絵画、グラフィック、アニメーションなどの作品を制作。幼少期に見た映画やアニメなどの影響で美術に興味を持ち始めたこともあり、自分の中で「ロマン」という言葉をとても大事にしている。作品を観た人が子供でも大人でも、どこかワクワクを感じて夢をみたくなるような、そんな作品制作を心掛けている。

Enrolled in the Department of Design at Tokyo University of the Arts. Currently a second-year undergraduate student. He creates works in various fields such as three-dimensional works, paintings, graphics, and animation works. He became interested in art under the influence of movies and animations he saw as a child, and the word “romance” is very important to him. He strives to create artworks that make viewers, whether they are children or adults, feel excited and want to dream.