佳作 Honorable Mention Award

対岩精神論

  • 素材 / Material(s): 写真 / picture
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3年前、私は旅をした。 冷たい風も、生温い雨も、色褪せた社も、ひとりぼっちの岬も私にとって師のような存在で、私が何者であるかを教えてくれた。1年前、私は銀座のホステスになった。銀座は私の元居た世界を激しく揺さぶって、私の価値観を壊そうとした。疲れたし、傷ついたし、誇りになった。 人の気がぐちゃぐちゃに絡み合ってできた、奇妙な形をした重い岩の様な塊に触れながら、私は今も銀座の街にいる。 11年前、ヘリコプリオンの歯の化石に触れる機会があった。2億9千年という時間の厚みが一瞬にして指先へ伝わったことを今も覚えている。 この時から自然のエネルギーや時間の持つ壮大さについて意識するようになった。 そして11年後の今、私は岩と一体化する。そうすることで、岩の中にも、私の中にもこの記憶を分け合って、残し続けられる。 私が銀座で見つけた気の塊は、人生のほんの少しの痕跡に過ぎないと、岩は私に教えてくれる。

"Three years ago, I embarked on a journey. A cold wind, lukewarm rain, faded shrine, and solitary cape served as my teachers, revealing my true self. A year ago, I began working as a hostess in Ginza, a place that violently shook my former world and challenged my values. It left me feeling exhausted and wounded, yet proud. Now, I remain in Ginza, where I engage with a heavy, oddly shaped mass that embodies the tangled energy of the people around me. Eleven years ago, I had the rare opportunity to touch a fossilized tooth of a Helicoprion. I can still vividly recall how the depth of 290 million years of history surged through my fingertips in that fleeting moment. Since then, I have been acutely aware of nature's energy and the enormity of time. Now, 11 years later, I have merged with the rock, allowing me to share and preserve these memories within both the stone and myself. The rock reminds me that the mass of energy I encountered in Ginza is merely a small trace of life, a fragment of something much greater."

中川 未子 - profile image

中川 未子

NAKAGAWA MIKO

私は現在、藝大生と銀座ホステスという二足の草鞋を履いて、日本全国を車で旅しながら写真作品を制作しています。 写真には撮影者が作者であるという固定観念が根強くあるが、被写体があってこそ成立する写真表現において、撮られる側にもオリジナリティを見出すことができるのではないかという視点のもと、自らが被写体となり撮影者を別に設けて作品制作を行っています。

Currently, I balance my time as an art university student and a hostess in Ginza while traveling around Japan by car to create photographic works. There is a prevalent stereotype that the photographer is the sole creator of a photograph. Challenging this notion, I believe that photographic expression can be realized only through the subject. Thus, I create my works by positioning myself as the subject and enlisting a separate photographer, embracing the idea that originality can also emerge from the subject itself.