水声

  • 素材 / Material(s): 陶、ガラス / ceramics,glass
  • サイズ / Size: サイズ可変

水を魂に見立て、音を一つの軸として、水琴窟と土偶、水瓶で構成された作品です。水瓶から徳利を用いて土偶へと水を注ぎ込み、水で満たされた土偶から水琴窟へと水を注ぎ、落つる水の音を聞きます。水で満ちたとき土偶は魂を宿し、水を通して私たちと繋がる術を得て、水琴窟の音に意思を重ねます。水琴窟から聞こえる水の音は、私たちに語りかける土偶の声なのです。 会話をするには言葉が付き物ですが、言葉の外側にあるような、もっと深いところの感覚や感情を通じ合ってみたい。この作品では、水琴窟の音に鑑賞者が感覚精神を投影させ合うことで、言葉ではなく音を介して精神的につながる、不思議な会話をすることができます。言葉での会話は意識的に相手へ自分を届け、繋がっていくようなものです。音を通じた無意識の繋がりなら、ただそこに居て感じ合うだけが良い。私にとってはそれが大事で、そうすることで心が広がっていくような気がするのです。

"This work consists of a suikinkutsu, a clay figurine, and a water pot, where water serves as a soul and sound acts as a central axis. Using a sake bottle, water is poured from the water pot into the clay figurine, which then transfers the water into the suikinkutsu, creating the soothing sound of water falling. When the clay figurine is filled with water, it acquires a soul, allowing it to connect with us through the sound of the suikinkutsu, conveying its will through the auditory experience. The sounds emanating from the suikinkutsu represent the clay figurine's voice reaching out to us. While words are vital in communication, my goal is to engage with deeper sensations and emotions that transcend verbal language. In this work, viewers can project their senses and spirits onto the sounds of the suikinkutsu, facilitating a mysterious dialogue that connects spiritually through sound rather than words. A conversation rooted in words involves consciously reaching out and establishing a connection, while an unconscious bond formed through sound allows us simply to be present and feel one another. This, to me, is essential, and I believe it expands the heart."

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柿沼 美侑

KAKINUMA MIYUKI

自らの持つアニミズム的思考に縄文人や古代人との共通点を見出し、主に野焼き焼成を用いながら土偶を制作しています。言葉の枠の外側にあるような、曖昧な自己の内面と交信をしながら土偶を制作することで土偶に”いのち”を宿し、土偶と、対峙した鑑賞者との間でのコミュニケーションを無意識の中で展開し、土偶を介して精神的な交流を築き合うことを目指しています。

Drawing a connection between the animistic beliefs of the Jomon people and ancient civilizations, he creates clay figurines using open-air firing techniques. Through the process of shaping these figurines, he engages with a deeper, non-verbal part of his inner self, aiming to imbue the figures with "life." This approach fosters an unconscious dialogue between the figurines and the viewers who engage with them, creating a spiritual exchange through the medium of clay.