へその緒

  • 素材 / Material(s): 紙、樹脂、ガラス / paper, resin, glass
  • サイズ / Size: H300 × W800 × D700mm、H400 × W700 × D600mm、H100 × W800 × D700mm、H300 × W500 × D600mm

私たちの身の回りにあるモノたちには様々な製造方法がある。何かを作る過程で、支持体の残骸や注入の痕跡など、製造方法によって必然的に本体に付着して残ってしまう部分がある。例えば印刷物のトリムマーク、3Dプリンターのサポート材、プラモデルのランナーなど、それらはモノの製造プロセスにおいては重要な役割を果たしていたが、本体ができあがる際に取り除かれるべきものでもある。 へその緒と類似しているのではないか。最終的に廃材になるものたちにはそれぞれの生成の魅力を感じる。 この作品はプロダクツたちの「へその緒」のようなものに焦点を当て、それらをプロダクト生成における生成のメタファとして、胎児を暗示するものとして捉えてみる試みである。

"Various manufacturing methods yield the objects that surround us. During the creation process, certain elements inevitably remain attached to the main body, such as remnants of support material or traces from injection molding. For instance, trim marks on printed materials, support structures for 3D printing, and runners for plastic models all play significant roles in the manufacturing process but are typically removed once the main object is completed. These remnants can be likened to an umbilical cord, as I find beauty in each item that ultimately becomes waste material. This work emphasizes these ""umbilical cords"" of products, using them as a metaphor for product generation and suggesting a connection to the concept of a fetus."

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蒋 昊

JIANG HAO

北京出身。イギリスUniversity of Liverpool電気工学卒業、中国原子力科学研究所を経て、武蔵野美術大学基礎デザイン学科編入学、卒業後は東京藝術大学大学院デザイン科に進学、現在在学中。 デザインとアートに限らず、哲学、数学、物理学、非線形科学、認知科学、生命科学、AIなど、多くの分野に興味を持って、世界の真理、デザインの真理を探究している。

Born in Beijing. Graduated electrical engineering from University of Liverpool in the UK once before, then came back to China and worked at the Institute of Atomic Energy for a few years. Then came to Japan to study design, graduated from Musashino Art University the Department of Science of Design, currently attending Tokyo University of the Arts, the first year of graduate studies. I Study not only design and art, but also philosophy, mathematics, physics, cognitive science, bioscience, AI and so on. Keep pursuing the truth.