凪の間
- 素材 / Material(s): 映像インスタレーション / 木、和紙、布、インクジェットプリント、アクリル、マルチプロジェクション(フルHD、カラー) / multi projected video installation / wood, washi, cloth, ink-jet print, acrylic, multi projected video (full HD, color)
- サイズ / Size: H300cm×W800cm×D800cm
昨年の暮れ、祖父が亡くなったことをきっかけに、死や老いについて考える時間が増えた。祖父母の家に残された数々の遺品の中で、特に気になったのは屏風を作るための「木枠」と「和紙」だった。屏風は「風を屏(ふせ)ぐ」という言葉に由来し、もともとは冷気を防ぐために使われていた。私は、この屏風を構成する二つの素材に、祖父の死と記憶に向き合う手がかりがあるのではないかと直感した。屏風は、現代における死に対する社会的な距離感を象徴しているように思える。一方で、木枠そのものには、小さな窓やフレーム越しに物事を見通すための意図が込められているようにも感じた。そして、和紙には異なる色や質感の紙を繋ぎ合わせる「継ぎ紙」という技法がある。私はこれらのモチーフや技法を用いて、多面的かつ複層的なインスタレーションを展開した。そこに眠りや他者の視線を象徴する映像を投影することで多様な死生観や物事との距離感を表現した。
"Following my grandfather's passing at the end of last year, I have found myself reflecting more on death and aging. Among the many belongings left in my grandparents' house, I was particularly drawn to the ""wooden frame"" and ""Japanese paper"" used to construct folding screens. The term ""byobu"" originates from the phrase ""to screen the wind,"" as these screens were initially designed to block cold air. I sensed that these two materials could provide insights into confronting my grandfather's death and preserving memories. The folding screen seems to symbolize the societal distance we maintain from death in modern times. Conversely, the wooden frame appears to allow us to glimpse through small windows and openings. Additionally, the technique known as ""tsugigami"" involves joining pieces of paper with varying colors and textures. I incorporated these motifs and techniques to create a multifaceted and multilayered installation. By projecting images that symbolize sleep and the gaze of others onto the screen, I conveyed diverse perspectives on life and death, as well as a sense of distance from these concepts."
上條 信志
KAMIJO SHINJI
1998年東京都生まれ。現在、東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻在籍。多様なイメージや静止画を、多面的かつ複層的に空間に造形することで、映画や映像といった時間芸術に擬態するようなインスタレーションを制作。人間が抱える逃れられない性質と、他者や世界への眼差しを表出させ、新たな視座から捉え直す表現を行う。
Born in Tokyo in 1998, he is currently pursuing a degree in Intermedia Art at the Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts. His installations emulate the time-based art of film and video by transforming various images and stills into complex, multilayered spaces. Through his work, he explores the inevitable nature of human existence and how we perceive others and the world, offering a fresh perspective on familiar concepts.