熱衝撃
- 素材 / Material(s): Stoneware, combustible materials, video, field recording, audio manipulation
- サイズ / Size: W80cm x D40cm x H110cm
サーマルショックとは、粘土の扱い自体に内在する創造性、そして粘土という素材そのものが持つ創造的な可能性と価値の探求を意味している。どのオブジェも手作りで、竪穴式で焼かれたものである。竪穴での焼成の後、私はオブジェを工芸品のコレクションとして、またこの実践のシンボルとして並べ、それらを生み出したプロセスの普段は目にすることのできない感覚的特徴を伝えた。私は窯焚きの工程のビデオ、音、低周波音を録音し、その音をひずませることにより、窯焚き工程から陶磁器のオブジェ以上のものが生み出されることを示した。ひとつひとつのユニークな音、熱によって発生するひび割れ、炎の揺らぎ、煙の渦、そしてこのプロセスによって自然と触れ合うことができた一瞬一瞬が重要であり、無限の表現の可能性を体現していた。そして、これこそが芸術のあるべき姿ではないだろうか?
thermal shock is an exploration of the creative expression that is inherent to working with clay and the creative potential and value of the medium itself. Each object was handmade and pit-fired. After pit-during, I arranged the objects together as both a collection of artifacts and symbols of this practice, communicating some of the usually unseen sensory characteristics of the process that created them. I recorded video, audio, and low-frequency audio of the pit-firing process and distorted the audio, showing that much more can be created from the firing process than ceramic objects alone. Each unique sound, each heat-generated crack, each flicker of the flame, each curl of smoke, and each moment the process allowed me to be in touch with nature is significant and embodies infinite expressive potential. And isn't that what art is meant to be?
WALLER KAMI
WALLER KAMI
カミは東京藝術大学で陶芸の修士号 (MFA) を取得した後、グローバルアートプラクティス(GAP)博士課程に入学したブラック・アーティストであり、文部科学省の奨学生でもある。竪穴式焼成による作品では、それぞれの作品を形作りながら素材との関係を考え、焼成中の表面の変化に影響を与える再生素材を取り入れている。彼らの現在の研究では、創造性と天然素材の本質的な価値に焦点を当て、工芸品へのアクセスを妨げる障壁を取り除く、包括的でコミュニティ指向の実践を確立することを目指している。
Kami is a black ceramicist and MEXT scholar who received their MFA in ceramics at Tokyo Geidai before being accepted in the Global Art Practice PhD program. In their pit-fired work, they consider their relationship with the material as they shape each piece, incorporating reclaimed materials to influence how the surface transforms during firing. Their current research focuses on the intrinsic value of creativity and natural materials, and they aim to establish an inclusive, community-oriented practice that removes the barriers that hinder accessibility to the craft.