PEACE:PIECE

  • 素材 / Material(s): ベニヤ板、鉛筆、水性塗料 / Plywood, pencil, water-based paint
  • サイズ / Size: H30cm*W91cm*D0.3cm

《PEACE:PIECE》はベニヤのパーツとパーツを無数のパズルのように組み上げることで織りなされる平面作品。 パーツは全て手鋸で切り、簡易的な組子の要領で接続を行う。接着剤を一切使用せず、ベニヤの質感や繊維方向、柔らかさを見極めて接合部が取れてしまわないピッタリの凹を切り出す。繰り返し続けることで身体に刻まれた狂いのない手つき、鋸を引くリズム、ベニヤを削り切っていっている感触や振動。 表裏あるうちの表面には、制作プロセスに準ずる形のペイントも施されており、描かれた線や白塗りの部分と、実際切り口から生まれる線や面がレイヤー状に重なり複層的な面を構成する。 ある時、私の制作物を見て「平和を象徴する 国旗のようだ」と伝えてくれた人がいた。 国旗というのは全く思いもよらない言葉だったので驚いたが、同時になんだかとても腑に落ちた感覚を得た。安息という平和を求めて、私は向き合い続けなければならない。

"PEACE:PIECE is a two-dimensional work crafted by assembling countless pieces of plywood like a puzzle. Each piece is meticulously cut with a hand saw and connected using a simple kumiko style, without any adhesives. The texture, fiber direction, and softness of the plywood are carefully considered, thereby allowing for perfect recesses to be cut so that the joints remain secure. Through this repetitive process, the ideal hand movements, rhythm of the saw, and sensation of cutting through the plywood become ingrained in my body. The front side of the work, which has a distinct front and back, is painted in a manner reflective of the production process. The drawn lines and white-painted areas layer over the lines and surfaces created from the cut edges, resulting in a multi-layered surface. Once, a viewer remarked that my work resembled a national flag symbolizing peace. I was surprised by the term ""national flag,"" as it had never occurred to me, yet it resonated with me. This realization drives me to continue my exploration of peace, which embodies repose."

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原田 茉琳

HARADA MARIN

2000年東京都生まれ。作品が日常生活の延長線上に生まれてくるという考えのもと、日々の中にある”つくる”という行為を取り巻く手法や姿勢に関心をもち、「つくり続ける」ことを通して表現/考察/研究を行なっている。 継続することによるエターナルな過程の行為・態度、その中で生み出された未完成な完成品、そして何よりも継続を目的とする行為自体が内包する魅力と困難さについて思考する。

"Born in Tokyo in 2000, he explores the notion that artworks emerge as an extension of everyday life. He is interested in the methods and attitudes related to the act of ""creating"" in our daily routines and expresses, contemplates, and researches through the concept of ""continued creation."" His focus is on the actions and mindsets involved in this ongoing process, the unfinished products that result, and, above all, the allure and challenges inherent in the act of persistence itself."