Quartetto

  • 素材 / Material(s): 鉄、真鍮、銅、アルミニウム、モーター / iron,brass,copper,aluminum, motor
  • サイズ / Size: W1700×H700×D250 mm

それぞれ3つの円の内側にある針が、外形をなぞりながら音を立てて回っている。 それぞれ同じスピードで針が動いているが、歪みの形が違うことで、それぞれの音にそれぞれの抑揚がつく。 モーターは針を動かすという役割でしかなく、針先の動きは、その瞬間の環境と素材に依存し、鑑賞者の微弱な足音と振動によって針先が振れていく。 目の前で起きる事象を見ることが、そこに存在していることの素晴らしさや尊さの証明、さらには現実世界の肯定につながるのではないか。 私は現実の世界は不完全で、理解し得ない複雑さを孕んでいることが素晴らしいことだと考えている。世界がだんだんと、複雑さゆえの未知さや生々しさを恐れて来ていると感じる。 この作品を通じて目の前にものがあることへの感動し、現実世界の不完全さを肯定することに繋がればとおもう。

"Inside each of the three circles, a needle rotates, producing a sound as it traces the outline. Although each needle moves at the same speed, the different distortions result in unique intonations for each sound. The motor's sole function is to move the needle; the tip's movement is influenced by the surrounding environment and materials, causing it to oscillate in response to the viewer's subtle footsteps and vibrations. Observing events unfold before us serves as evidence of the significance and value of what exists in that moment, potentially leading to an affirmation of the real world. I find it remarkable that the real world is imperfect, encompassing incomprehensible complexities. However, I sense a growing fear of the unknown and the rawness that arises from such complexity. Through this work, I hope to encourage viewers to recognize the presence of tangible things around them and to embrace the imperfections of reality."

辻 一徹 - profile image

辻 一徹

TSUJI ITTETSU

ものが目の前に存在していることへの尊さや感動を主題としています。 最近では、それが不完全さや予測できないイレギュラーが目の前にたち現れ、かつそれらを受け入れて肯定したときに引き起こされると考えていて、 作品という「もの」に対して、置かれた空間と鑑賞者と作品というそれぞれの関係性があった時に、 ものがその関係性の中で瞬間的に変化していくといった要素を入れた作品を制作しています。

My primary theme centers on the preciousness and emotions evoked by the presence of something right in front of us. Recently, I have come to believe that this sentiment arises when we encounter imperfections or unpredictable irregularities, which we learn to accept and affirm. I create works that incorporate elements of instantaneous change, and explore the relationship between the object, the viewer, and the surrounding space.