ナマリの銅像

  • 素材 / Material(s): 演劇 / theater
  • サイズ / Size: 120minutes.

島原の乱を題材とした演劇です。「十七歳のカリスマ天草四郎と、神の子を信じて散った百姓の悲劇」というよく知られるイメージは、作られた物語に過ぎません。実際は、神に祭り上げられた商人の子供が、百姓一揆の象徴として利用されたのです。勝者側が史実を書き換える事象は世界中にあり、その過程で信仰の対象が作られる事例も多くみられます。また、儚い美少年の四郎といった死者の美化も、戦争で起こりうることです。本作では、四郎を等身大の少年として現代から見つめることをコンセプトとしました。当時の史料を元にして、四郎やその友人から見た島原の乱を再現しようと試みたのです。劇は、四郎の友人だった彫刻家が、神の子の像を依頼される場面から始まります。ただの内気な少年だったはずの四郎を振り返りながら像を作っていくことで、戦いのために神を生み出し、死者を美化することに抵抗します。これは人間としての四郎を発見するための物語です。

"This play is centered around the Shimabara Rebellion, challenging the well-known narrative of ""the 17-year-old charismatic Amakusa Shiro and the tragedy of the peasants who died believing in the Son of God,"" which is ultimately a constructed story. In truth, a merchant's child, elevated to the status of a god, was used as a symbol for the peasant uprising. This phenomenon of the victorious side rewriting history, which results in the creation of worship objects, is prevalent worldwide. The glorification of the deceased, often seen in the context of war, echoes the ephemeral beauty attributed to Shiro. The concept of the work is to reexamine Shiro as a true-to-life boy in contemporary society. Drawing on historical materials from that era, I aim to recreate the Shimabara Rebellion through the perspectives of Shiro and his friends. The play opens with a scene in which a sculptor, a friend of Shiro, is commissioned to create a statue of the Son of God. As the sculptor grapples with this task, reflecting on Shiro—a boy portrayed as merely shy—he resists the creation of a deity for the purposes of war and the glorification of the dead. This narrative seeks to uncover Shiro as a human being, ultimately moving beyond the mythologized figure."

劇団身体ゲンゴロウ - profile image

劇団身体ゲンゴロウ

THEATER COMPANY SHINTAI GENGOROU

大学で出会ったメンバーを中心として2019年に旗揚げ。 過去の出来事や現在起きていることに対して真摯にリサーチを重ね、時代や場所を越えた普遍的な人の営みを浮かび上がらせる。歌舞伎から現代劇に至るリアリズムの変遷を解析し、独自の手法を確立。新しさと伝統を織り交ぜた、力強く迫力ある舞台装置と身体表現、細部までこだわり抜いた舞台づくりに定評がある。 都内を中心とした活動は2024年で6周年を迎える。

The group was launched in 2019 with members who met at university. Through earnest research into past events and what is happening in the present, the group brings to light universal human activities that transcend time and place. He has analyzed the transition of realism from Kabuki to contemporary drama, and established his own unique method. He is known for his powerful stage sets and physical expression, and his meticulous attention to detail, which weaves together the new and the traditional. The company's Tokyo-based activities will celebrate their 6th anniversary in 2024.