佳作Honorable Mention Award

"豊かさ "をみる

  • 木、紙 / wood, paper
  • H3000×W5000×D3200

その土地にある素材で生活し自然と共存することが、いつからか難しくなっている。 整備された土地を歩き、高く頑丈な壁に囲まれて生活する私にとって、もはや“自然との共存“という感覚や体験は、非日常的なものとなっている。大昔、建築家がまだいなかった頃の建築には、人がその場所の風土や素材と向き合いながら頭を働かせ、手を動かして作った創造的で豊かなアイデアがあった。本来存在したはずのその豊かさは、技術の進歩に伴い「便利さ」へと置き換わり、利便性や効率の重視によってますます失われていっているのではないか。今作は、芸大取手校地内で伐採された生木を使用し「家」の彫刻と空間を展開したインスタレーション作品だ。切られたばかりの生の木を触る感触、トライアンドエラーを繰り返しながら試行錯誤する行為は、便利すぎて目の前にある物の「過程」など忘れてしまう現代の社会の中で、「丁寧さ」を自発的に意識し、思い出させてくれる。

For some time now, it has become difficult to live with the materials of the land and coexist with nature. I walk on well-developed land and live a life surrounded by high, solid walls. The feeling and experience of coexisting with nature has become out of the ordinary for me. Long ago, when there were no architects, there were creative and rich ideas about architecture. These ideas were born as people worked with the climate and materials of the land using their minds and hands. As technology advances, the richness that must have existed in the past has now been replaced by convenience. The emphasis on convenience and efficiency has led to an increasing loss of that richness. This installation work, made of raw wood taken from the Toride campus of Tokyo University of the Arts, is a sculpture of a house and its space. The feel of the freshly cut raw wood, and the act of creating a work through trial and error, makes me aware, and reminds me, of the importance of meticulousness. In today’s society, things are so convenient that we forget about the process of the things that are right before us.

原田 茉琳 - profile image

原田 茉琳

HARADA MARIN

私は日頃から興味のある空間や生活についての価値観、格差などについて、実体験やリサーチをもとに考察し主にインスタレーション作品を制作している。 日を追うごとにリアリティを失っていく現代だからこそ、身体へ刻み込むように反復的に手を動かし続ける作業や煩雑な工程を踏む古に回帰する様な行為を行い、それらから感じる「丁寧さ」を提示することで、感動を伴う新しい価値へと変容する作品制作を試みている。

I mainly create installation works based on my firsthand experience and by regularly conducting research on the values and disparities inherent to the spaces and lives that interest me. In the modern age, reality is lost with each passing day. This is precisely why I adhere to the old practice repetitive and cumbersome processes. I move my hands in a repetitive manner, as though I were inscribing something into my body. By presenting meticulousness expressed in this manner, I attempt to create works that are transformed into new values that inspire people.

このサイトでは、Google Analytics 及び Cookie を使用してアクセス解析を行っています。 詳しくはプライバシーポリシーをご覧ください。