宵の夢

  • テラコッタ / terracotta
  • H34cm×W21cm×D21cm

人種差別をせず、ルッキズムで人を判断せず、優しいものたちが互いによりそい、ただ少しの間だけ平和のシンボルである鳩の翼に人の子が守られている像。鳩の羽毛に包まれ邪念のない心静かな人物像を目指した。  紀元前5世紀ごろのクラシック期のギリシャ彫刻は感情をこらえた無表情(パトス)をしていて、感情を表に出さない男性的な形の方が美しいとされていたらしい。4世紀ごろ、ヘレニズム期に、ミロのヴィーナスやラオコーン像の様に、情感豊かな表現になったそうだ。この作品では派手な感情表現はしていないが、女の子は柔らかくあたたかなほほえみを浮かべ、瞳は喜びや哀しみを表すような感情の多面性を表すのに、オッドアイ(左右で異なる瞳の色)の着色を行った。  素焼きの像にレリーフを入れることで、像の背景にある物語の連想を広げ、色をつけて雲母と砥の粉をかけ、磨いて質感の違いをだし、空気感を出している。

A statue, depicting gentle beings that do not discriminate or judge on the basis of race or looks, lean on one another, and a human child is protected for just a little while by the wings of doves, the symbol of peace. I aimed to make a statue of a calm person, with no wicked thoughts, wrapped in dove feathers. Greek sculpture in the classical period around the fifth century BCE considered masculine forms that remained expressionless by suppressing, or not demonstrating, their emotions (pathos), to look beautiful, it appears. In the Hellenist period around the fourth century, the expressions became rich with emotion, like the Venus de Milo or the statue of Laocoön. This work does not express emotions gaudily; the girl has a soft, warm smile, and her eyes (left and right) have different colors, to represent the multifaceted nature of emotions, as if to show joy and sadness. By adding relief to the unglazed pottery, I have broadened the associations of the tale behind the statue, and I have added color, applied mica and polishing powder, and polished them to produce different textures and create a sense of space.

岡田 杏 - profile image

岡田 杏

OKADA KYO

「物語性」「幽玄」というキーワードで自然素材を主に陶器やテラコッタの彫刻作品を造形。 埼玉県生まれ。金沢美術工芸大学大学院美術工芸研究科彫刻修士課程修了、19年東京藝術大学大学院美術研究科彫刻研究室研究生修了、16年「国際瀧富士美術賞展」特別賞、17年 「第81回新制作展」初入選、18年「第69回埼玉県美術展」埼玉県議会議長賞、22年フローラル展(川越)「路すがら展」(蓮田)等。

Creates sculpted works in ceramics and terra cotta, mainly with natural materials, using the keywords, "narrativity" and "subtle and profound." Born in Saitama. Completed the Master's course, Research Department of Fine Art and Craft, Kanazawa College of Art; completed studies as a research student in Sculpture, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts in 2019; received a special prize at the International Takifuji Art Award Exhibition in 2016; first selection for the 81st Shinseisaku Art Exhibition in 2017; received the Saitama Prefectural Assembly Chair's Prize at the 69th Saitama Prefecture Art Exhibition in 2018; participated in the Floral Exhibition (Kawagoe), Mitisugara Exhibition (Hasuda), etc. in 2022.

このサイトでは、Google Analytics 及び Cookie を使用してアクセス解析を行っています。 詳しくはプライバシーポリシーをご覧ください。